31 Ocak 2010 Pazar

Protesto dediğin böyle olur

Kültür Mantarı’nda size hep Türkiye’den haberler vermeye çalışıyorum ama yıllık iznim için geldiğim Berlin’de gördüklerim karşısında soluğu bilgisayarın başında aldım.
Bilirsiniz Türkiye’de protestolar ya yürüyüşle, ya tencere tavayla ya da ışık söndürülerek yapılır. Sanatçılarsa konser verip, plastik işlerinde protest tavırlar takınır. Ama ne yazık ki çoğu zaman bu haykırışlar, sadece belli bir kesim tarafından duyulur.
İşte geçen hafta Berlin’de gördüklerim tam da bunun nasıl aşılacağının belgesi niteliğindeydi.

KARDANADAM DER Kİ:
BENİ KURTARIN
Meşhur katedral, Berliner Dom’un karşı kaldırımında, soğuktan donmamaya çalışarak yürürken geniş bir arazide onlarca insanın kardan adam yaptığını gördüm. İçimdeki merak böceğinin ani bir hareketiyle koşar adımlarla olay yerine vardım. Ama normal olmayan bir şey vardı...
Bu sevimli kardan adamların pek çoğuna “Beni kurtar” gibi cümleler yazan pankartlar takılmıştı.
Ben hâlâ “Hadi biz de kardan adam yapalım” modundayken, birden heybetli bir kardan adamın kolundaki “Hepimiz sorumluyuz” yazısıyla kendime geldim.
Çünkü bu koca alanda kardan
adamların yapılmasının sebebi eğlence değil, küresel ısınma ve iklim değişikliğine karşı bir protestoydu.
Büyük pankartların üzerinde iklim krizinin neden ve nasıl olduğu, bunun durdurulması için neler yapılması gerektiği anlatılıyordu. Aileler hem çocukların kardan adam yaparak eğlenmesini, hem de pankarttakileri onlara okuyarak bilinçlenmelerini sağlıyordu. Düşünsenize çocuklar daha 4 yaşındayken annelerine “Bu niye kırmızı” yerine “CO2” ya da “küresel ısınma nedir” gibi sorular soruyordu.

750 PROTESTOCU KARDAN ADAM
Bu dahiyane protestonun fikir babası Alman sanatçı Ralf Schmerberg. 45 yaşındaki fotoğrafçı şimdiye kadar Berlin, Hamburg, New York gibi pek çok şehirde, büyük firmalar için işler yapmış. 96’da Afrika’da çektiği belgeselle New York Film Festivali’nden “İnsanlık için Altın Madalyon” ödülüyle döndü. 2003’ten beri de Dropping Knowledge adında sosyal diyalog ağı olan internet platformuyla uğraşıyor.
Hâlâ Berlin’de yaşayan sanatçının şehrin göbeğinde kardan adamlarla yaptığı bu protestoya yaklaşık 2500 vatandaş ve turist katıldı, toplam 750 tane kardan adam yapıldı. Bunlardan bazıları artistik yapılırken, bazıları da 3-4 yaşındaki çocukların oyuncağı oldu. Ama hepsinin tek bir lafı vardı: Beni kurtarın!
Her şeyi bir yana bırakırsak bu soğukta insanların dikkatini çekmek için kardan adamdan daha iyi fikir ne olabilir ki...



(Deniz İnceoğlu - Hürriyet Keyif - 30.01.2010)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder